Du skal logge ind for at skrive en note
Du skal logge ind for at skrive en note

Vi regner i dag med største selvfølge med de såkaldte arabertal. De 10 cifre 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 har ikke altid haft deres nuværende udseende. På figur 1.1 ses cifrene som de tilnærmelsesvis har set ud år 800, 900, 1000 og 1400. Cifrene stammer fra Indien, og araberne førte dem med til Europa, hvor de slog igennem og erstattede romertallene i løbet af 1300- og 1400-tallet.

Figur 1.1 - Arabertal gennem tiden

Figur 1.1 - Arabertal gennem tiden

Du skal logge ind for at skrive en note

Når tallene ikke er kendte, erstatter vi dem bogstaver a,b,c,d…,x,y… . o.s.v. Matematikken skelner således imellem kendte og ukendte tal, de såkaldte ubekendte.

I dette kapitel

...skal vi se på elementære regneregler, brøkregning og bogstavregning. Det er nemlig karakteristisk for matematik, at den udtrykker sig symbolsk, dvs. ved hjælp af tal, bogstaver og tegn. Man kan sige, at symbolregning er selve matematikkens sprog, og uden et solidt greb om bogstavregning (også kaldet algebra) er et dybere udbytte af og indsigt i matematikken umulig.

Et par eksempler fra den elementære matematik er

3 \cdot x+2 \cdot x=5 \cdot x

a+a=2 \cdot a

3+2=5

20y=4\cdot 5\cdot y

Vi skal se på de såkaldte kvadratsætninger, der handler om størrelserne

(a-b)^2

(a+b)^2

(a-b)\cdot(a+b)

Og endelig skal vi kigge på nogle hovedregler for potens- og rodregning.

Du skal logge ind for at skrive en note
ISBN: 9788761628657. Copyright forfatterne og Systime A/S 2017